LA GRANDE BOUCLE: DE GESCHIEDENIS VAN TOUR DE FRANCE

10 June 2022 Door shamim kordbache Geschiedenis

De grootste wielerwedstrijd ter wereld, een nationale trots net zo toonaangevend als de Eiffeltoren of een van de 360 kazen die Frankrijk telt! Er gaat niets boven La Grande boucle (Frans voor ‘De Grote Ronde’ en de bijnaam van de Tour De France) in de wielerwereld. Meer dan honderd jaar op rij staan drie weken van de Franse zomer in het teken van deze Ronde (behalve tijdens de oorlogsjaren dan). Het is bewonderenswaardig dat meer dan 12 miljoen mensen de Tour volgen vanaf de zijlijn en dan hebben we het nog niet eens gehad over de miljoenen kijkers thuis. La Grande Boucle wordt beschouwd als de zwaarste race ter wereld waarin tweehonderd van de beste wielrenners van het moment  strijden om de gele trui. 

L'Auto-Vélo, de grondlegger van de Tour de France!

De eerste tour de France werd georganiseerd in 1903 met het doel om de krantenverkoop een boost te geven. Het evenement werd georganiseerd en gesponsord door het Franse sportblad L’Auto. De redactie hoopte dat een nieuwe duurrit door het hele land de aandacht zou trekken en de dalende verkoopcijfers van het blad weer een zetje de goede kant op kon geven. Met L’Auto Vélo deed de redactie ontzettend haar best om de concurrentiestrijd met andere bladen te winnen, met onder andere uitgaven op geel papier en Henri Desgrange, toen een professioneel wielrenner, aan het roer. 

Zo begon La Grande Boucle dus eigenlijk als een marketingtruc om meer kranten te verkopen. En dat lukte: de Tour werd ontzettend succesvol. Tegenwoordig verzamelen duizenden toeschouwers zich elk jaar aan de zijlijn van de laatste etappe op de Champs-Elysées. Het snode plan van L’auto heeft gewerkt en de krant is berucht geworden als de grondlegger van de grootste wielerwedstrijd ter wereld.

De eerste aankondiging van de Tour de France in L'Auto-Vélo, 1903
De eerste aankondiging van de Tour de France in L'Auto-Vélo, 1903
 

Van gele krant tot gele trui!

Tijdens de bevrijding van Frankrijk in 1944 werd L’Auto-Vélo opgeheven, alhoewel de krant elk jaar opnieuw wordt geëerd met de legendarische gele trui.  De gele trui is niet altijd bij de Tour aanwezig geweest. Bij de eerste editie in 1903 werd de winnaar beloond met een groene armband. Dat jaar mocht Maurice Garin hem dragen. De eerste gele trui werd uitgereikt in 1919. Toen La Grande Bouche na de eerste wereldoorlog werd voortgezet besloot de - inmiddels wieler directeur van de Tour De France-, Henri Desgrange, dat de snelste renner van de hele Tour de gele trui mocht aantrekken. De kleur geel werd gekozen om , je raadt het al, de krant L’Auto te eren. 

Eugène Christophe met de eerste gele trui, 1919        Eugène Christophe met de eerste gele trui, 1919

De eerste winnaar van de gele trui

Met tegenzin trok koploper Eugène Christophe  de eerste gele trui van de Tour de France aan, voorafgaand aan het begin van de tweede etappe op 18 july 1919. Hij was ontevreden over de kleur en hij dacht dat de toeschouwers en zijn rivalen hem bespotten omdat hij op een kanarie leek, niet wetende dat een eeuw later de gele trui de meest begeerde prijs is in de wielerwereld.

Tegenwoordig is de gele trui de bekendste en meest herkenbare trui bij het professioneel wielrennen. Niet alleen in Parijs of bij La Grande Boucle, maar overal. Natuurlijk hebben wij een prachtige collectie gele truien in onze shop! Kies je favoriet en sier de straten in de shirts van de helden van de Tourgeschiedenis.

GELE '80' TRUI - JOOP ZOETEMELKREYNOLDS GELE TRUI - PEDRO DELGADO 1988RETRO WIELERSHIRT FAEMA - GELE TRUI 1969

RETRO GELE TRUI BIC - LUIS OCAÑA 1973

Ben je net als ons een grote fan van de wielersport? Houd dan zeker onze blog in de gaten. We plaatsen regelmatig nieuwe verhalen over wielerweetjes, opmerkelijke gebeurtenissen en updates van ons assortiment die zeker het lezen waard zijn!


Voeg je reactie toe